يکشنبه ٠٤ آبان ١٣٩٩
گفتگو
2420 دانشجوی کارشناسی ارشد به‌ صورت الکترونیکی در دانشگاه پیام نور مازندران تحصیل می‌کنند
2420 دانشجوی کارشناسی ارشد به‌ صورت الکترونیکی در دانشگاه پیام نور مازندران تحصیل می‌کنند
رئیس دانشگاه پیام نور مازندران از تحصیل 2420 دانشجوی کارشناسی ارشد به‌صورت الکترونیکی در دانشگاه پیام نور این استان خبر داد.

فرهنگ دینی، ولایت فقیه و سپاه؛ 3 مشکل بنیادین غرب در ایران/تضمین معیشت مردم با اقتصاد مقاومتی
فرهنگ دینی، ولایت فقیه و سپاه؛ 3 مشکل بنیادین غرب در ایران/تضمین معیشت مردم با اقتصاد مقاومتی
مسئول روابط عمومی فرماندهی کل سپاه پاسداران در حاشیه سفر به استان مازندران به گفت‌وگو با خبرنگار پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

گفت‌وگو با همسر سردار شهید بلباسی: حیاط را آب و جارو کردم تا استخوان‌های همسرم را بیاورند / روایت 8 سال چشم‌انتظاری+تصاویر
گفت‌وگو با همسر سردار شهید بلباسی: حیاط را آب و جارو کردم تا استخوان‌های همسرم را بیاورند / روایت 8 سال چشم‌انتظاری+تصاویر
ساعت 8 صبح، تلفنی خبرِ بازگشت مسافرم را به من می‌دهند، حیاط را آب و جارو می‌کنم و به گُل‌ها آب می‌دهم، بچه‌هایم پارچه سفیدی را جلوی درب نصب می‌کنند: «از کربلای ایران، خوش آمدی باباجان!»

برخی از خوانندگان به‌اصطلاح ارزشی رفتارهایی دارند که در شأن این سبک موسیقی نیست
برخی از خوانندگان به‌اصطلاح ارزشی رفتارهایی دارند که در شأن این سبک موسیقی نیست
محمد قاسم کریمی، خواننده جوان ساروی که با آثار ارزشی و ضد استکباری خود در دنیای پر هیاهو هنر و موسیقی نامی برای خود دست و پا کرد.

جسارت؛ شرط اول موفقیت یک هنرمند/ به هنرمندان اعتماد کنیم
جسارت؛ شرط اول موفقیت یک هنرمند/ به هنرمندان اعتماد کنیم
هنرمند مجسمه‌ساز نوشهری با بیان اینکه جسارت شرط اول در موفقیت یک هنرمند است، گفت: گر به هنرمندان اعتماد داشته باشیم به طور قطع پیشرفت خوبی در جهت شکوفایی و پویایی جامعه خواهیم داشت.

مشاهیر مازندران
<< زندگی نامه آیت الله شیخ هادی روحانی  >>
<< زندگی نامه آیت الله شیخ هادی روحانی >>
نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه سابق شهرستان بابل

اسلام زیر بیرق کفر نمی‌رود/مسلمان نباید به کفر پناه آورد
اسلام زیر بیرق کفر نمی‌رود/مسلمان نباید به کفر پناه آورد
در پای دار اعدام، یکی از رجال وقت برای او پیغام آورد که شما این مشروطه را امضاء کنید آزاد شوید. او پاسخ داد: «دیشب رسول خدا (ص) را در خواب دیدم. فرمودند: فردا شب مهمان منی و من چنین امضایی نخواهم کرد.»

یادداشت
سخنی با برندگان و بازندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی
سخنی با برندگان و بازندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی
باید در نقدها و بیان نگرانی‌ها، به این مهم توجه داشته باشیم که تأییدشده‌های شورای محترم نگهبان، نه ضدانقلاب و نه بی‌دین هستند؛ اصل بر این است که همه این افراد، کف صلاحیت‌ها را دارند؛ اما در بین این افراد صالح، عقل و تجربه به انتخاب اصلح، توصیه می‌کند؛ انتظار می‌رفت که انتخاب‌کنندگان، به جای رضایت به انتخاب در کف واجدین شرایط، دست به انتخاب در بَر و برتر بزنند و حتماً به گمان خود، چنین کردند.

پیام‌های حماسه 7 اسفند
پیام‌های حماسه 7 اسفند
مشارکت مردم در ادوار مختلف انتخابات، به معنای افزایش قدرت چانه‌زنی جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی و دفاع حداکثری در مجامع بین‌المللی از حقوق کشور در عرصه‌های جهانی است.

امام خمینی(ره): آمریکا دامش را الان پهن کرده در تمام ایران
امام خمینی(ره): آمریکا دامش را الان پهن کرده در تمام ایران
آن روزى که دیدید و دیدند که انحراف در مجلس پیدا شد، انحراف از حیث قدرت‌طلبى و از حیث مال‌طلبى، در کشور در وزیرها پیدا شد، در رئیس جمهور پیدا شد، آن روز بدانند که علامت اینکه شکست بخوریم ، خودنمایى کرده. از آنوقت باید جلویش را بگیرند.

معجزه‌ای بزرگ‌تر از 22بهمن 57
معجزه‌ای بزرگ‌تر از 22بهمن 57
انقلاب اسلامی در فروپاشی یک نظام شاهنشاهی 2500ساله و رهایی ایران از چنگال سلطه ابرقدرتی همچون امریکا و ایجاد نظامی مبتنی بر اسلام با شکلی نوین بر پایه جمهوریت، معجزه‌گونه عمل کرد.

چرا انقلاب ما انفجار نور بود؟
چرا انقلاب ما انفجار نور بود؟
«انقلاب ما انفجار نور بود» درك اين جمله تاريخي «امام راحل» تا حد زيادي وابسته به «شناخت و تحليل صحيح» از وضعيت جامعه در دوران قبل از انقلاب اسلامي و بعد از آن است.

معرفی کتاب
مناجات‌های یک چوپان به چاپ ششم رسید
مناجات‌های یک چوپان به چاپ ششم رسید
مجموعه «چوپان معاصر» سروده رضا احسان‌پور برای ششمین بار از سوی انتشارات سروش تجدید چاپ شد.

۱۰کتاب برای مطالعه در ماه محرم
۱۰کتاب برای مطالعه در ماه محرم
به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم ۱۰ کتاب با موضوع سید‌الشهدا (ع) به مخاطبان معرفی می‌شود.

مجموعه بیانات آیت‌الله‌ بهجت درباره امام حسین (ع) منتشر شد
مجموعه بیانات آیت‌الله‌ بهجت درباره امام حسین (ع) منتشر شد
مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره، بر آن شد که کتابی با محوریت موضوع حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و واقعه عظیم عاشورا، برگرفته از گفتار و سیره آن عالم عارف منتشر سازد. این کتاب پس از تلاش فروان، با پشت‌سرگذاشتن مراحل گوناگونِ گردآوری و تنظیم، با عنوان «رحمت واسعه» به مرحله نشر رسید

کتاب جدید آیت‌الله صافی‌گلپایگانی چاپ شد
کتاب جدید آیت‌الله صافی‌گلپایگانی چاپ شد
مجموعه ارزشمند «لمحات فی‌الکتاب و الحدیث و المذهب» یکی از آثار آیت‌الله صافی‌‌گلپایگانی در زمینه فقهی – اعتقادی است که در قالب سه جلد گردآوری و چاپ شده است.

"مهندسی فرهنگی کشور" به کتابفروشیها رسید
کتاب «مهندسی فرهنگی کشور»، تلاشی است در پاسخگویی به نیاز مدیران و کارشناسان به وظیفه و ماموریت و عمق و پیچیدگی بالای مدیریت در عرصه‌های فرهنگی که انتشارات ساقی آن را روانه بازار کتاب کرده است.

جستجو



در اين سایت
در كل اينترنت
اخبار > «فرهیخته» مثل «زن خانه‌دار»
 


  چاپ        ارسال به دوست

«فرهیخته» مثل «زن خانه‌دار»

 

سحر دانشور // «زنان شاغل، زنان خانه دار». این دوگانه آشناترین دوگانه ای است که زنان را در دو موقعیت اشتغال بیرون از خانه و یا خانه داری توصیف می کند، وضعیتی که به انتخاب ها، علائق، توانایی ها و شرایط زندگی هر زنی بستگی دارد. اما جهان امروز با محوریت رسانه ها و برخی فعالین زنان با گرایش های خاص فکری بی توجه به این مهم با جهت گیری هایی خاص به ارزش گذاری انتخاب آزادانه زنان پرداخته و در وضعیتی نامناسب به زنان شاغل وزنی قابل توجه داده و به تحقیر و تخفیف جایگاه زنان خانه دار مشغول است. این نوع نگاه زن خانه دار را موجودی منفعل، دارای حداقل دانش و توانایی، دور از جامعه و بی تاثیر در وقایع مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور و جهان ارزیابی می کند. انکار وجود چنین تفکری در جامعه امروز ایرانی کاری است مشکل! سایه گسترده این تحلیل ها در کشور ما به شکلی است که امروزه انتخاب زن ها و علائق ایشان تنها محرک برای حرکت به سمت اشتغال بیرون از خانه نیست، بلکه بی علاقگی ایشان به یدک کشیدن ویژگی خانه دار، آنها را به گریز از این موقعیت نیز جهت می دهد. از سوی دیگر زنان خانه دار نیز با پذیرفتن این نگاه و تسلیم شدن در برابر تحلیل های رایج خود را ضعیف تر از زنان شاغل پنداشته و از هرگونه فعالیتی که موجبات رشد ایشان را فراهم می آورد سرباز می زنند.
اما سوال مهم این است که آیا آنگونه که می شنویم زن خانه دار زنی ضعیف و گوشه نشین است و از انجام هر فعالیتی به جز خانه داری ناتوان؟

آیا زن خانه دار منفعل و ناتوان است؟
دقت به تار و پود تفکر رایج در این خصوص ما را به جواب مثبتی که در پاسخ به سوال فوق داده می شود راهنمایی می کند. اما حقیقت این است که نمی توان این حکم کلی که به عنوان فرضیه ای اثبات شده ذهن به ذهن می گردد و بر قدرت ریشه اش می افزاید، را پذیرفت. نشان به نشان فعالیت بی بدیل زنان در روزهای انقلاب و دوران دفاع مقدس. در حقیقت با استناد به منابع تاریخی می توان فعالیت ویژه اکثریت زنان خانه دار را در بطن انقلاب و دفاع مقدس جست. می توان گفت ظرفیت خاص خانواده های ایرانی با محوریت همین زنان به شکوفایی رسید و به نقش آفرینی در دل انقلاب و جنگ مشغول شد. حضور پررنگ زنان در فعالیت های انقلابی و در روزهای پشت جبهه نشان از توانی است که این قشر همواره داشته است. برخی ویژگی هایی که موجبات ایفای نقش زنان در آن دوران شده است را می توان اینگونه برشمرد:

هوشیاری
زن خانه دار در دوران انقلاب و دفاع مقدس از هوشیاری قابل توجهی برخوردار بود. این هوشیاری حرکات مبارزاتی زنان را جهت داده و در شرایط حساس آنها را به فعالیت وامی داشت. درک شرایط حساس و اخذ تصمیم هایی که منجر به حضور پررنگ تر فرزندان و همسران آنها در عرصه مبارزه می شد نتیجه همین هوشیاری بود.

ایثار و مقاومت
مقاومت زنان در مقابل رژیم ستم شاهی و حضور در میادین راهپیمایی و همچنین حضور در پشت صحنه دفاع مقدس و کمک به تقویت رزمندگان چهره ای آگاه و فعال از این زنان به نمایش می گذارد. در این راستا می توان به ایثار و از خودگذشتگی زنان در زمینه هایی همچون ساده زیستی و بذل کمک‌های مختلف به همسایگان و اقوام و برادران و خواهران دینی نیز اشاره کرد.

آگاهی از مسائل روز
پیگیری مسائل و اتفاقات روز سیاسی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس از زنان خانه‌دار زنانی آگاه ساخته بود که می‌توانند به وقت تصمیمات به جا و مناسب اخذ کنند. آنها هیچگاه نسبت به مسائل روز بی توجه نبوده و در قبال اطلاعات خود نیز احساس مسئولیت می کردند.

ولایت پذیری
اطاعت از رهبری و فرامین امام امت، زنان را در خط مقدم ولایت پذیری نگاه داشته بود. این قشر با فهم ضرورت ولایت پذیری و درک جایگاه امام و نسبتی که با جامعه دارد می توانست به حضور اقشار مختلف در جامعه جهت دهد.

مسئولیت پذیری
نکته اساسی که در خصوص این زنان وجود داشت این بود که علاوه بر پیگیری مسائل روز و اخبار و اتفاقات نسبت به این اتفاقت نیز احساس مسئولیت داشته و به جهت دهی فرزندان و همسرانشان در ایفای نقش در این مسیر کمک می کردند. مسئولیت پذیری وجه مهمی بود که می توان نشانه های آن را در عملکرد ایشان یافت.

توانایی در تربیت فرزند
پرواضح است که تربیت نسلی که قادر بود برای انقلاب و دفاع مقدس جان بدهد، بزرگترین نقشی است که می توان در کارنامه درخشان این زنان ثبت کرد. متمرکز کردن اصلی ترین بخش توان خود در مسیر تربیت فرزندی که نسبت به آینده نظام و انقلاب و کشور حساس باشد تنها از عهده این زن ها برمی آمد.

توانایی در تهییج همسر
تهییج همین زنان بود که همسرانشان را در خط مقدم دفاع از انقلاب حفظ می کرد به نحوی که این نکته همواره مورد تاکید رهبر و امام نیز قرار گرفته است. اگر زنان خانه دار به تشویق همسران خود برای ادامه مبارزه نمی پرداختند چه بسا که شرایط به گونه ای دیگر رقم می خورد.
سوال این است که آیا زن خانه دار با این تاریخچه درخشان می تواند منفعل تلقی شود؟ تاریخ گواه است که حضور در بزرگترین صحنه های اجتماعی کشور ایران توسط همین زن ها اتفاق افتاده است. حال اگر به علت اهمال کاری نظریه پردازان و مسئولین، ظرفیت های مختلف زنان خانه دار نادیده انگاشته شده و در حرکتی ظالمانه این جایگاه مورد تحقیر واقع می شود باید همچنان به ذهنیت های غلط دامن زد و در برابر آنها تسلیم شد؟

زن خانه دار امروز وام دار تاریخ
با این تصویر و انتخاب زاویه ای مناسب برای بررسی جایگاه زنان خانه دار می توان به تعریف نوینی از زن خانه دار دست یافت. تعریفی مبتنی بر شاخصه هایی که این قشر در طول تاریخ از خود به نمایش گذاشته است. در این نگاه زن خانه دار موجودی منفعل و ضعیف نیست، بلکه زنی است که با کسب دانش و آگاهی و تلاش برای شکوفا کردن توانایی های مختلف خود در جهت عمل به وظایفی که برای خودش برگزیده است حرکت می کند. این زن تسلیم شرایط نیست بلکه دست به ایجاد شرایط می زند. حرکت در این مسیر نیازمند برنامه ریزی دقیق هم از سوی مسئولین و هم از سوی زنان است.
از سوی دیگر زنان خانه دار می توانند با فعالیت هایی که مبتنی بر توانایی های ویژه آنهاست در خانه و یا حتی بیرون از خانه به ایفای نقش هالی مستقیم اجتماعی نیز بپردازند. برای مثال: می توان به زنان نویسنده ای اشاره کرد که در کنار خانه داری به نوشتن نیز مشغولند، یا زنان فعال در سازمان های مردم نهاد که بخشی از توانایی های خود را در مسیرهای اجتماعی و سیاسی بروز می دهند. اشاره به زنانی که در مسیر گسترش هیئات خانگی و جلسات مذهبی برای بانوان در منازل تلاش می کنند هم بخشی از فعالیت های زنان خانه دار و فعال اجتماعی را نمایان می کند. موسسات خیریه ای که با محوریت زنان و با حضور ایشان روزبه روز گسترده تر و فعال تر می شوند را نیز نباید از نظر دور داشت. آیا باز هم می توان زنان خانه دار را منفعل دانست؟! پاسخ منفی مشخص است. اما نکته اساسی گسترش این فعالیت ها و ایجاد اعتماد به نفس میان زنان خانه دار با تکیه بر توانایی های ایشان است. در حقیقت باید با ایجاد امواج قوی در سطح جامعه به رشد بیشتر زنان خانه دار کمک کرد. چند نکته کلی در این مسیر رخ می نماید که ذکر آنها ضروری است:

توجه به توانایی های گوناگون زنان و پرهیز از سیستمی که همه را یکسان می خواهد
باید بپذیریم همه زن ها و البته همه انسان ها یک گونه نیستند و هرکسی با توانایی های خاص خود خلق شده است. سیستم های آموزشی و ذهنیت های رایج باید تفاوت های میان انسان ها را پذیرفته و بدون ارزش گذاری بر آنها به همه این توانایی ها احترام بگذارند. این مهم در گرو پرهیز از الگوسازی خاص با تاکید بر برخی توانایی های ویژه است. به طور مثال اگر زنی ترجیح می دهد خانه دار باشد نباید در برخوردی یکسویه با زنی که وزیر بهداشت شده مقایسه شده و ضعیف تر از او نمایش داده شود. هرکسی با توانایی خاص خودش محترم است.

توجه به ویژگی های جنسیتی در نظام آموزشی
وقتی ویژگی های جنسیتی در نظام آموزشی لحاظ شوند آنوقت می توان به شکوفایی ویژگی های زنانه همه دختران و زنان امیدوار بود. در آن صورت پیچیدن نسخه واحد برای کل جامعه با مشکل مواجه می شود و هر زنی تلاش می کند به جایگاه خاص خودش دست یابد.

تلاش برای تغییر ذهنیت رایج با استفاده از رسانه ها
رسانه ها باید ذهنیت غلط رایج که زن خانه دار را ضعیف جلوه می دهد تغییر دهند. نمایش تاریخچه خانه داری و بیان وجوه مثبت این جایگاه مسئله مهمی است که نباید از نظر دور داشت.

زن خانه دار و تربیت فرزند
زن آگاه بهتر به تریبت فرزند می پردازد یا زن ناآگاه؟ پاسخ روشن این سوال نیاز به تکرار ندارد. اما تاکید بر آن ضروری است. در حقیقت وقتی جامعه به سمت ایجاد شرایطی برای شکوفایی توانایی های تک تک اعضای خود رفت می تواند به تربیت نسل های توانمند امیدوار باشد. این مسئله در رابطه با زنان خانه دار اهمیت بیشتری می یابد. می توان گفت وقتی جامعه با زنانی که در جایگاه بالایی از اعتماد به نفس قرار دارند و در عین حال از چرخ دنده های تصورات یکسویه رایج در خصوص اشتغال و خانه داری زنان رها شده اند مواجه شد، دیگر نگران تربیت نسل های بعدی نخواهد بود.
زن خانه داری که در این سطور تعریف شد از توانی بالا در تربیت فرزند برخوردار است، چه اینکه این زن با مسائل روز آشناست، از اصول رابطه صحیح با فرزند و همسر آگاه است، توانایی های خود را شکوفا کرده است و می تواند با روحیه ای قوی و مهارتی قابل توجه به امر تربیت فرزند مشغول شود.


٠٨:٥٠ - شنبه ٢٥ بهمن ١٣٩٣    /    عدد : ٤١٩١٧٥    /    تعداد نمایش : ١٤٣٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج





©تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وب سایت پایگاه اطلاع رسانی مسجد دانشگاه پیام نور مازندران است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

اخبار